center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Milliárdos medvebocs
Sebők János, Figyelő, 2007. április 24.

Részlet a cikkből

A celebmarketing új, sajátos formájaként egy megmentésre váró medvebocsból előbb médiasztár, majd világszerte ismert márkanév lett.

Knut, a jegesmedvebocs tavaly december 5-én született a berlini állatkertben, s azonnal példátlan érdeklődés alakult ki körülötte annak köszönhetően, hogy anyja nem volt hajlandó táplálni, ezért egyesek azt javasolták, hogy altassák el a kis állatot, akit másfél hónapig csak inkubátorban tudtak életben tartani. A javaslatot felháborodás kísérte, s a klímaváltozás kapcsán amúgy is érzékeny közvélemény egyöntetűen kiállt a maci megmentése érdekében. Miután az állatkert személyzete vállalta a kis állat felnevelését, a bocsból – akinek fejlődését a tévéadókon és a világhálón is nyomon lehetett követni – Németországban valóságos Knut-mánia alakult ki a gyerekek körében. Nem csoda, hogy az ARD közszolgálati televízió tízrészes sorozatot készített a sztoriból, amelynek első része a nézők 14,7 százalékát vonzotta a képernyők elé.

Maci a kifutón
Knut március végén jelent meg először az állatkerti kifutóban, s első nyilvános szereplését példátlan médiaérdeklődés kísérte. A macit Sigmar Gabriel német környezetvédelmi miniszter mutatta be a nézőknek, s az Európai Unió megalakulásának 50. évfordulója alkalmából rendezett ünnepségekre érkező újságírók közül közel ötszázan (valamint száznál is több tévéstáb) jelentek meg a rendezvényen, hogy helyszíni tudósításokban számoljanak be a különleges eseményről, amely – mint azt a különböző híradókban elmondták – jobban érdekelte a nézőket, mint a politikusok találkozója. A medvebocs ennek köszönhetően felkerült a The New York Times és más világlapok címoldalára, de a körülötte zajló eseményekkel a gyereklapok éppúgy foglalkoztak, mint celebmagazinok vagy a tőzsdei értesítők.

A medvebocs iránt megnyilvánuló érdeklődést a nemzetközi politika képviselői is gyorsan igyekeztek a maguk javára fordítani. Az uniós ünnepségekre Berlinbe érkezett politikusok közül elsőként Franco Frattini, az unió igazságügyi biztosa ismerte fel a Knut-sztoriban rejlő lehetőségeket, s ellátogatott az állatkertbe. Példáját Romano Prodi olasz kormányfő követte, aztán jött a többi prominens. Knut még a tárgyalásokon is téma volt. Kenneth Wainstein amerikai igazságügyminiszter-helyettes ugyanis fontosnak tartotta megjegyezni, hogy gyermekeinek plüssmacikat szeretne ajándékba vinni, mire Brigitte Zypres német igazságügy-miniszter találkozójuk után „elintézte”, hogy kollégájának szerezzenek három plüssmackót. Mint ahogy később a tárgyalófelei közül ugyancsak játékmacit kapott emlékbe Michael Chertoff amerikai honvédelmi miniszter, valamint Franco Frattini, José Conde Rodrigues és José Madalhaes is.

A teljes cikk itt olvasható


Sebők János

Milliárdos medvebocs, Figyelő, 2007. április 24.